Jurnal Nasional Terakreditasi
IMPLEMENTASI MANAJEMEN PENGEMBANGAN MUTU DOSEN PERGURUAN TINGGI AGAMA ISLAM NEGERI DI PROVINSI ACEH
XMLABSTRACT
This study aims to analyze the implementation and evaluation of quality development of PTAIN
lecturers in Aceh. A qualitative research method and descriptive approach is applied in the research.
The research result shows that the implementation of quality development of PTAIN lecturers in Aceh
is done by referring to the strategic plan or programs prepared at the beginning of the year. The forms
of implementation of lecturer quality development include room visits, inspection to lecturers’ learning
devices, and providing opportunities for lecturers to increase their competence and professionalism
through various exercises and benchmarking to other leading Islamic universities. The evaluation for
the lecturers quality development is carried out through routine meetings, weekly, mid semester, and
annually at the beginning of academic year. The results of the evaluation will become supplementary
materials for the institutions in following up the lecturers’ performance on the lecturers’ daily activities.
The development carried out to the lecturers are in the form of admonition, providing training and
development to increase the lecturers’ competence and professionalism, and also doing routine
religious lectures.
Keywords: Implementation, Lecturer Quality, Evaluation.
ABSTRAK
Tujuan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana implementasi dan evaluasi pengembangan mutu
dosen PTAIN di Provinsi Aceh. Metode yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan diskriptif.
Sumber informan adalah rektor dan dosen. Hasil penelitian menunjukkan pelaksanaan peningkatan
mutu dosen mengacu pada renstra tahunan lembaga. Pelaksanaan peningkatan mutu dosen mengacu
pada standar kompetensi yang meliputi kunjungan ruangan, pemeriksaan perangkat pembelajaran. dan
pemberian kesempatan Dosen-Dosen meningkatkan kompetensi dan profesionalitasnya melalui
berbagai latihan dan studi banding ke Institusi lembaga pendidikan tinggi agama Islam lain. Evaluasi
peningkatan mutu dosen dalam meningkatkan mutu di Perguruan Tinggi Agama Islam Negeri di Aceh
dilakukan melalui rapat rutin mingguan, rapat tengah semester dan rapat awal tahun pelajaran. Hasil
evaluasi menjadi bahan tambahan dalam menindaklanjuti kinerja dosen terhadap prilaku sehari hari
dan pembinaan lebih lanjut kepada para Dosen. Adapun bentuk-bentuk pembinaan yang dilakukan
terhadap para Dosen meliputi upaya pemanggilan dan pemberian peringatan, pemberian pelatihan bagi
peningkatan kompetensi dan profesionalitas Dosen, musyawarah melalui rapat kerja, pengajian, dan
studi banding ke PTAIN unggulan.
Detail Information
Penulis | |
---|---|
NIP/NIDN/NIM | |
Edition | |
Language |
Indonesia
|
Publisher | SETIA BOGOR: Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam : STIA Bogor., Vol 9, No 02 (2020) |
Edition | |
Subject(s) | |
No Panggil |