Jurnal
PERKEMBANGAN DESENTRALISASI PENDIDIKAN ISLAM DALAM MENINGKATKAN KUALITAS SDM DAN PENDIDIKAN ISLAM DI WILAYAH KOTA LHOKSEUMAWE
XMLABSTRACT
Education Development under the Ministry of Religion, Kota Lhokseumawe
is a sector that is believed to be able to provide new updates for the
development of the field of education. But, until now the decentralization of
education under the Ministry of Religion of Kota Lhokseumawe has not been
seen to provide a new aura for the development of education. The
decentralization passed to the area should give a special classification for
Kota Lhokseumawe. For this reason, this research is to find out how to
increase the decentralization of Islamic education, what fields are given by
regional authorities, and to explain the implications of decentralized Islamic
education in improving the quality of human resources and education in Kota
Lhokseumawe. Researchers conducted research with a qualitative
descriptive approach. The results of the research conducted during the 4
months of research indicate an increase in the field of education since the
enactment of the decentralization of education, in particular, the field of
Islamic education. Among the improvements is to provide prosperity to all
instructors within the Department of Religion of Kota Lhokseumawe through
incentives, funding, certification, and authorization on the part of schools to
recruit instructor energy. Some of the areas responsible for decentralizing
education provided are: Areas for Curriculum Development, Human skills
development, determination.
Keywords: Decentralization of Education, Quality of Human Resources,
Islamic Education
ABSTRAK
Pengembangan Pendidikan dibawah Kementerian Agama, Kota
Lhokseumawe merupakan sektor yang dipercaya dapat memberikan pembaruan baru untuk pengembangan bidang pendidikan. Tapi, hingga kini
desentralisasi pendidikan yang berada di bawah Kementerian Agama Kota
Lhokseumawe belum terlihat memberikan aura baru untuk pengembangan
bidang pendidikan. Desentralsasi yang dilewatkan ke daerah seharusnya
memberikan klasifikasi khusus untuk Kota Lhokseumawe. Untuk itu,
penelitian ini untuk mengetahui bagaimana peningkatan desentralisasi
pendidikan Islam, bidang apa saja yang diberikan oleh otoritas di daerah,
dan untuk menjelaskan bagaimana implikasi desentralisasi pendidikan Islam
dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia dan pendidikan di Kota
Lhokseumawe. Peneliti melakukan penelitian dengan pendekatan deskriptif
kualitatif. Hasil penelitian selama 4 bulan dilakukan penelitian menunjukkan
adanya peningkatan bidang pendidikan sejak diberlakukannya desentralisasi
pendidikan khususnya bidang pendidikan Islam. Diantara peningkatannya
adalah memberikan kemakmuran kepada semua instruktur didalam
lingkungan Departemen Agama Kota Lhokseumawe melalui insentif, dana,
Sertifikasi dan otorisasi di pihak sekolah untuk merekrut energi instruktur.
Beberapa area yang bertanggungjawab mendesentralisasikan pendidikan
yang diberikan adalah: Area Pengembangan Kurikulum, Pengembangan
keterampilan manusia, penentuan.
Kata Kunci: Desentralisasi Pendidikan, Kualitas SDM, Pendidikan Islam
Detail Information
Penulis | |
---|---|
NIP/NIDN/NIM | |
Edition | |
Language |
Indonesia
|
Publisher | ITQAN : IAIN Lhokseumawe., 2019 |
Edition | |
Subject(s) | |
No Panggil |