Artikel
Customers’ perceived value towards the service in Islamic banking: Confirmatory factor analysis
XMLA B S T R A C T
This study attempts to analyze the dimensionality of the concept of perceived value in
Islamic banking sector, adapting to six dimensions of the GLOVAL scale and one
additional dimension that is spiritual as measurement of perceived value to Islamic
banking service sector. Design, methodology or approach is the total of 106 customers
of financial entities surveyed, and confirmatory factor analysis was used to verify the
reliability and validity of the scale of perceived value. It was found that perceived value
is a multidimensional construct, composed of seven dimensions such as functional
value of the establishment, functional value of the personnel, functional value of the
service, functional value price, emotional value, social value, and spiritual value. The
scale of overall perceived value in financial services was obtained, which was composed
of seven dimensions and represented by 26 items that are significant for their measurement. It was also found that there are emotional and professionalism as dominant
indicators in overall perceived value. It implies that a scale of measurement of the
value is perceived by consumers in Islamic banking sector which incorporates valuations of customer value. The proposed model and study findings can greatly help researchers and practitioners understand the perceived value in Islamic Banking sector.
A B S T R A K
Penelitian ini menganalisis dimensi konsep nilai yang dirasakan di sektor perbankan
syariah, beradaptasi dengan enam dimensi skala GLOVAL dan satu dimensi tambahan yaitu spiritual sebagai pengukuran nilai yang dirasakan untuk sektor jasa perbankan syariah. Desain, metodologi atau pendekatan mengambil 106 pelanggan entitas keuangan yang disurvei, dan analisis dengan faktor konfirmatori untuk memverifikasi reliabilitas dan validitas skala nilai yang dirasakan. Ditemukan bahwa nilai
yang dirasakan adalah multidimensi, terdiri dari tujuh dimensi seperti nilai fungsional pendirian, nilai fungsional personil, nilai fungsional layanan, harga nilai fungsional, nilai emosional, nilai sosial, dan nilai spiritual. Skala nilai yang dirasakan keseluruhan pada jasa keuangan yang diperoleh terdiri atas tujuh dimensi dan diwakili oleh
26 item yang signifikan untuk pengukuran tersebut. Ditemukan juga bahwa emosi
dan profesionalisme sebagai indikator dominan dalam nilai keseluruhan yang dirasakan. Hal ini berimplikasi bahwa skala pengukuran nilai yang dirasakan oleh konsumen di sektor perbankan syariah menggabungkan valuasi nilai pelanggan. Model
yang diusulkan dan untuk mengkaji temuan bisa membantu para peneliti dan praktisi
memahami nilai yang dirasakan di sektor perbankan syariah.
Detail Information
Penulis |
Dr. Suryani, M.Si - Personal Name
|
---|---|
NIP/NIDN/NIM | 197912222008012012 |
Edition | |
Language |
English
|
Publisher | FEBI-EKONOMI SYARIAH : IAIN Lhokseumawe., 2015 |
Edition | |
Subject(s) | |
No Panggil |